Luangkan sedikit masa bersama....

Luangkan sedikit masa bersama....

Sabtu, 6 Ogos 2011

Alahai Bulan Puasa? Apa KITA dan DIA buat?

Assalamualaikum!!

Ok.. waktu saya menulis ni, waktu orang dah tido kroh..kroh dah..Tapi rasa nak juga menaip.
Dah gatal sangat dah tangan ni.So turutkan sahajalah.

Hari ini nak cerita.

Apa yang kita, anda dan saya buat masa puasa?

Tentulah masa puasa kita

Hah..Jangan tiru aksi minah diatas ni yer....
Masa puasa, kita puasa k...Makan..
Eh..jangan makan..
Sila berpuasa ok..

Masa puasa..buat cara puasa..Bila kita tahu kita puasa. Masa itulah kita cuba sedaya-upaya ni nak jadi TERBAIK...ke jadi TERBALIK? Aisy...Jom kita tengok..




Masa inilah ramai yang janji pada diri nak hilangkan ayat mencarut dalam makanan  percakapan
Jangan nak cakap bukan-bukan OK??!!!








Masa inilah ramai janji SOLAT sunat ke tak sunat nak cukup waktu...

Fuh.macam-macam ayat keluar rupanya...di kepala..







Masa inilah ramai janji nak jaga pakaian, yang lelaki perempuan nak pakai 

Alalala..manissnya...Ayu nih..haha..


Lelaki pulak nak pakai.....





Perghh....Justin david archuleta pun pakai baju melayu siott..





dan Masa ini kita..eh..mungkin bukan kita jer.. tetapi saya sendiri...

Jalan-jalan beli barang...






Beli Rojak......






Beli cucur udang...yummmy....








Beli karipap..atau buat karipap.....








Beli lepat pisang






Beli kueh kesukaan abah...







Beli ? eh..bukan..masak meehun..YUmmmy again...







Dan inilah juadah..perghhh..banyak kot.....hehe..





Biasalah..nama pun bulan puasa..

Dah jadi perkara biasa kot...
Terutama kat Malaysia...



Betul tak? Angguk jerla please....




TETAPI...
TETAPI........TETAPI.......



DI TEMPAT LAIN ketika RAMADHAN??



Kita pernah pandang?
Kita pernah pandang tak?





Ada yang sedang menangis keperitan..
Tangisan kesyahduan... 
Inilah keadaan di Somalia ketika Ramadhan.Gambar sejak semalam.
Gambar dari sumber






Ada anak-anak kecil yang tidak ada makan dan minum... Gambar si kecil ini diambil pada hari pertama Ramadhan...
Sumber 







Anak-anak somalia yang rasa kesakitan dan keperitan





Nasib si ibu...


Mereka tiada masa untuk membuat persiapan juadah berbuka.



Apa yang mereka makan adalah NIKMAT berbuka yang amat mereka syukuri yang kita tidak pernah 
gunakan kerana kita tidak SEDAR apa nikmat menahan lapar selama 16 jam yang kita ada..



Mereka tidak mampu untuk membayar zakat, sedangkan kita cuba untuk TIDAK membayar zakat..



JIKA di PALESTIN....


Nama si gadis berusia 14 tahun ni namanya Dalal Abu Aisha, membawa satu kenangan kehilangan kedua ibubapanya dan adik-beradiknya semasa Operasi Cast Lead. Bagi insan di Palestin...bulan Ramadhan adalah ingatan tentang azab dan kesukaran mereka. Sumber

There are no more happy days for them...





BUT






Mereka tetap bersujud mengharapkan keredhaan Allah...


Mereka tetap bersujud mengharapkan 
rahmat Allah...

Mereka tetap bersujud mendambakan ketakwaan kepada Allah...




DAN KITA??


Mari kita syukuri NIKMAT yang ada..




Mari kita hargai NIKMAT berpuasa..




Mari kita syukuri NIKMAT berkeluarga....




Mari kita syukuri Ramadhan yang sedia ada..





Mari kita jalani ibadah sebaiknya bukan hanya di bulan PUASA tetapi selamanya....



Kerana kita hidup sementara...




Dan saya akhiri coretan nukilan saya dengan video ini....
SAMA-SAMA KITA LIHAT DARI MATA HATI..
BUKAN DENGAN HATI YANG MATI...


We never believe what people see...but maybe we will believe what we see...

Terima kasih kerana sudi membaca..=)

7 Komen-komen:

yad'z berkata...[Reply to comment]

eh dari mata hati.... blog saye tu.. hehhee... btw.. bagus entry ni.. saya suka.. banyak pengisian.. mula2 memang terkejut tengok juadah yang sangat2 banyak atas meja tu.. rupanya ada maksud yang tersirat kat slot kedua entry.. alhamdulilah.. peringatan untuk kita semua.. ^^

Afiq Sahidi berkata...[Reply to comment]

hebat-hebat. syabas!!

Zulaiqha Zulkifli berkata...[Reply to comment]

@yad'z Terima kasih yadz. Saya ada singgah ke blog awak juga. Thanks yer..Yer..alhamdullilah, peringatan tuk kite smua..

Afiq: hehe..terima kasih...=)

eykin berkata...[Reply to comment]

kesian kat dorang.macam ne lah dorg buke sumer. anyway kalau ade mase meh la singgah http://tintayu17.blogspot.com

Kamarulzaman berkata...[Reply to comment]

wahhh,, mmg tersentuh tersedak entry kali nie,, bagus zulaiqha..anda mmg kreatif..teruskan usaha anda insyaAllah

meghe berkata...[Reply to comment]

erti sebuah kehidupan....

Tanpa Nama berkata...[Reply to comment]

cik iqa...awk dah mula menulis mengenai mengenai kehidupan kebelakangan ni. awak ada bakat jadi aktivis...atau mereka yg sentiasa mensyukuri dan ingin membantu org lain. awk jgn cakap saje tau..awak dah ada platform,jgn sia2 kan. sy cadang kat cik iqa,lebih spesifikasi kan penulisan..tidak hanya ulas secara umum,tetapi turut mengkaji punca,dan cara penyelesaian. Tahniah cik iqa..awk da semakin matang.^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Celoteh Sayang..