Luangkan sedikit masa bersama....

Luangkan sedikit masa bersama....

Rabu, 17 November 2010

Salam Aidiladha : Perubahan dan Hijrah....


Hmmm...tetiba hati ni terasa nak menulis sesuatu...

Yes...esok nak raya...mungkin lain tempat,lain cara kita nak menyambut hari Raya Aidiladha....kalo di Pantai Timur raya Haji sama meriah dengan hari raya Aidilfitri....ada rumah yang biasa-biasa aje...Tapi...kala ini, raya di Kuala Lumpur,,,tak ada apa yang meriah...

Biarlah ku terangkan sedikit tentang Hari Raya Haji ini...pasti semua dah tauuu...ni saje je nak flashback sikit....
hehe.. 
Hari Raya Haji ofcuz la perayaan yang dirayakan all muslim kat all da WORLD. 
Perayaan terbesar di dalam Islam selain Aidilfitri yang disambut pada setiap 1 Syawal
Aidiladha disambut pada hari ke sepuluh, sebelas, dua belas dan tiga belas bulan Zulhijjah setiap tahun. 
Bermula dengan Takbir Aidiladha pada malam 10 Zulhijjah, 
diikuti dengan solat sunat Aidiladha serta khutbah Aidiladha di pagi 10 Zulhijjah, 
sambutan diikuti dengan ibadah korban yang boleh dilakukan samada pada 10 atau 11 atau 12 atau siang 13 Zulhijah.

Aidiladha adalah perayaan yang istimewa kerana ia merupakan hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dalam menunaikan perintah Allah dan ke-sabaran anaknya Nabi Ismail dalam memenuhi perintah Allah s.w.t....

Jadi bagi diri kita semua ni kena tanamkan sikit rasa bersedia tuk berkorban dalam diri kerana ALLAH..Boleh ke masalahnya? hmm...sy pun tak la bagus sgt,,,tak jugak baik sgt tuk kata...U HAVE TO CHANGE...!! ooo..saya tak layak tuk tu...tapi yang ni saya tulis tuk diri saya laa...

Saya nak try...try tuk hijrahkan diri bermula dari hati...

1.Nak memaafkan....

Yess...saya nak maafkan.. Ceh.bunyik macam la saya ni ramai sangat MUSUH-MUSUH durjana..ye tak? hehe..tak adalahh..saya sendiri tak tau sapa musuh-musuh saya...apa yang saya pasti musuh paling ketat adalah DIRI SAYA sendiri...
Tapi ini berbalik kisah memaafkan...
bagi saya..sebaiknya...bila kita dilukai...atau disakiti..
memang tau sakit...
tak tergambar dek sembilu la..sakit mcam kene pedangla..
macam-macam kita try tuk gambarkan betapa sakitnya 'ia'..saya pun dah rasa...
Menangis? 
Jangan cakapla...kadang-kadang kita tak leh elak dari bertemu orang yang suka mengata-gata buruk tentang kita...tapi bayangkan betapa kita kuatkan hati tuk bertentang mata dengan insan-insan begini...? 

hmm..pendek kata,kita berbalik pada janji Allah...
kita kena yakin Allah akan membalasnya..dan kita? 
ya,kita tak layak tuk menghukum orang yang mengata kita itu..
Mungkin kerana 'dia' merasakan dia sempurna...
mungkin dia nampak kesalahan hanya di pihak kita semata-mata..
Maka takkan kita juga mahu berlaku seperti mereka juga?Apa yang kita boleh buat? Mudah tapi payah...Memaafkan...itulah jalan terbaik....
Mungkin payah..tapi tak mustahil...
semua bergantung pada IMAN kita...
Kita kena sedar..bahawa kita ini hamba-Allah yang lemah...yang tak berdaya..jadi kita kena sedar diri bahawa kita TAK LAYAK tuk menghukum atau TIDAK MEMAAFKAN orang lain....
Bila kita dah MEMAAFKAN...maka disitula kita peroleh KETENANGAN...
ALHAMDULLILAH...saya dah memaafkan.....

2. Nak elakkan kerja bertangguh.

Kerja bertangguh memang tak jadi...saya tau..tapi kenapa yer susah sangat nak luput dari diri ni?aiseyman....
Payah sungguh rasanya...Anda pula macam mane?
Hmm..mungkin saya kena sediakan MATLAMAT dulu mula-mula...
Then..saya akan TRY lawan diri daripada buat perkara-perkara yang menyerongkan diri saya daripada MATLAMAT asal saya tu....

3. Nak lebih fokus

Ye...fokus ni orang kata paling susah nak buat...memang la...
sebab ni melibatkan minda,hati dan perbuatan...Dalam solat pun kita kena fokus pada solat kita...dalam bahasa lain 'khusyuk'...hmm...tapi itulaahh...memang susah? sapa setuju? kadang-kadang perbuatan kita dah try tuk kawal hati kita..tapi minda kita pulak menerawang tempat lain..susah..memang susah...
JAWAPAN pada persoalan saya ni..Kita kena kawal MINDA kita..kosongkan jiwa dan cuba sedaya upaya untuk tumpukan segenap pancaindera kita pada KERJA kita tu....

4. Nak kawal kemarahan

Yess..ramai kata..orang yang kuat adalah orang yang berjaya mengawal kemarahan..hmm..mungkin saya bukanlah orang yang kuat,...kenapa? kerana saya juga kadang-kadang tak mampu mengawal kemarahan...aduhh....
Kemarahan ni kan sifat SYAITAN...tapi ada pada semua insan di muka bumi ni..cuma kena pandai control..I'll try my best to control...Bila marah je,,,take time..orang kata time tu kena berzikir dan ambil wudhuq...tu jalan terbaikla...

Maka demikianlah 4 perkara utama untuk mencapai perkara yang TERUTAMA iaitu semuanya bermula dengan NIAT KERANA ALLAH...


Dengan ini nak ambil kesempatan mengucapkan salam Aidiladha....Maaf zahir dan batin..=)

0 Komen-komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Celoteh Sayang..