Yes…!!!!!! Bulan REJAB KEMBALI!!!
Bulan Rejab Kembali lagi. Kejab jer rasa masa Berjalan..opss..BERLALU
dan BERGERAK.
Pantas terasa. Lusa dah nak hantar THESIS tapi terasa nak type ini sebelum beranjak terus masanya. Saya hanya mengambil beberapa minit sahaja sebelum proceed my FYP Final Draft sebab rasa ini lebih penting. (MAYBE …) hukhuk…
Pantas terasa. Lusa dah nak hantar THESIS tapi terasa nak type ini sebelum beranjak terus masanya. Saya hanya mengambil beberapa minit sahaja sebelum proceed my FYP Final Draft sebab rasa ini lebih penting. (MAYBE …) hukhuk…
Saya TERPANGGIL untuk share ini kerana saya mahu menekankan
pada yang sedang sebarkan tentang fadhilat ‘hebat’ di FB dan SMS berantai masing-masing tentang
puasa dalam BULAN REJAB ini dengan ayat ini:-
“AWASILAH dari terlibat menyebarkan HADIS-HADIS PALSU,
kerana ditakuti kita adalah sebahagian dari mereka yg MENDUSTAKAN Rasulullah
saw." (ingatan untuk diri jugak sebab saya juga ada post juga, maka cepat-cepat padam bila dah tahu key kawan-kawan??? :)
Tentang bulan REJAB. Apa itu bulan REJAB? Ada bentuknya? Adakah
warnanya? Sebenarnya…
Untuk pengetahuan pembaca, sebenarnya Bulan Rejab merupakan
salah satu bulan dari 12 bulan-bulan Islam. Bulan Rejab mengandungi PERISTIWA-PERISTIWA
bersejarah kepada orang Islam dimana berlakunya peperangan Tabuk, PEMBEBASAN
AL-AQSA DARI TANGAN TENTERA SALIB dan juga ada orang Islam yang berpendapat
bahawa bulan inilah berlakunya peristiwa Isra' dan mi'raj Nabi Muhammad saw. (Tidak
kurang juga ramai yang melihat bulan Rejab ini sebagai satu BULAN SPIRITUAL dimana
mereka mempertingkatkan IBADAT SUNAT khususnya ibadat puasa.)
Tarikan dan seruan yg ditiup kedalam jiwa UMAT ISLAM
NUSANTARA (kita la tu.....)terutamanya untuk melakukan ibadat kebanyakkannya dipengaruhi oleh
penyebaran beberapa hadis-hadis yg mengandungi Fadilat-Fadilat beribadat
didalam bulan ini.
Jelas terlihat dari segi jualan buku-buku kecil yg mengandungi fadilat-fadilat bulan ISLAM BEGITU LARIS DIPASARAN menjelang bulan Rejab. Begitu juga dizaman era Internet ini (ICT), e-mail dan maling list yg di forwardkan mengandungi 'cut & paste' dari fadilat-fadilat Rejab yg terkandung didalamnya.
Rata-rata tarikan fad'il (fadilat-fadilat) inilah merupakan faktor penarik kepada kebiasaan orang awam untuk melakukan ibadat sunat. (Sape tak nak kan banyak GANJARAN kannn??)
Jelas terlihat dari segi jualan buku-buku kecil yg mengandungi fadilat-fadilat bulan ISLAM BEGITU LARIS DIPASARAN menjelang bulan Rejab. Begitu juga dizaman era Internet ini (ICT), e-mail dan maling list yg di forwardkan mengandungi 'cut & paste' dari fadilat-fadilat Rejab yg terkandung didalamnya.
Rata-rata tarikan fad'il (fadilat-fadilat) inilah merupakan faktor penarik kepada kebiasaan orang awam untuk melakukan ibadat sunat. (Sape tak nak kan banyak GANJARAN kannn??)
Injeksi faktor ini
dapat kita lihat dengan jelas penerapannya didalam BUDAYA MELAYU-ISLAM seperti
rangkap-rangkap sya'ir dibawah ini:[1]
Rejab bulan menabur benih
Sya'ban bulan menyiram tanaman
Ramadan bulan menuai
Rejab menyuci badannya
Sya'ban menyucikan hati
Ramadan menyucikan rohnya
Rejab bulan marghfirah
Sya'ban bulan syafaat
Ramadan bulan menggandakan kebajikan
Rejab bulan taubat
Sya'ban bulan muhibbah
Ramadan dilimpahi pahala amalan seperti hujan mencurah
banyaknya
Rejab digandakan 70 pahala
Sya'ban diganda 700 pahala
Ramadan diganda 1000 pahala
Mungkin timbul beberapa persoalan yg tersimpan didalam lubuk
hati kita: -MENGAPA BULAN REJAB SAHAJA YG DIPILIH MEMPUNYAI KELEBIHANNYA? (jeng..jeng..jeng…)
Pernah atau tidak kita terfikir yg mungkin berita-berita ini
ditokok tambah (exaggerate) oleh manusia biasa yg bercakap atas nama Nabi SAW? (jeng..jeng..jeng
lagi)
Mengapa didalam bulan ini terdapat solat-solat khas,
zikir-zikir khas dan juga waktu-waktu khas untuk melakukan peribadatan?
Ah.. disini kita ingin membawa beberapa penjelasan dari
ulama'-ulama' muktabar dan kontemporari mengenai kesahihan fadilat yg terdapat
didalam bulan itu sendiri, dan apakah sebenarnya fadilat yg terkandung didalam
Rejab.
Bulan Rejab merupakan satu bulan dari BULAN-BULAN HARAM.......(apakah??)
Bulan Rejab merupakan salah satu dari bulan-bulan 'Haram'
didalam Islam. Dalilnya terdapat didalam Firmah Allah swt didalam Surah
Al-Taubah ayat 9:
"SESUNGGUHNYA BILANGAN BULAN-BULAN DI SISI (HUKUM)
ALLAH IALAH DUA BELAS BULAN, (YANG TELAH DITETAPKAN) DALAM KITAB ALLAH SEMASA
DIA MENCIPTAKAN LANGIT DAN BUMI, DI ANTARANYA EMPAT BULAN YANG DIHORMATI.
KETETAPAN YANG DEMIKIAN ITU IALAH AGAMA YANG BETUL LURUS, MAKA JANGANLAH KAMU
MENGANIAYA DIRI KAMU DALAM BULAN-BULAN YANG DIHORMATI ITU (DENGAN MELANGGAR
LARANGANNYA) DAN PERANGILAH KAUM KAFIR MUSYRIK SELURUHNYA SEBAGAIMANA MEREKA
MEMERANGI KAMU SELURUHNYA DAN KETAHUILAH SESUNGGUHNYA ALLAH BERSERTA
ORANG-ORANG YANG BERTAKWA."
Menurut Tafsir Jalalain, yg dimaksudkan dengan
"diantaranya empat bulan yg di hormati" ialah:
"EMPAT BULAN HARAM - ZULKAEDAH, ZULHIJJAH, MUHARAM DAN
REJAB"
Allah swt telah mengurniakan kepada manusia 4 BULAN HARAM.
Bulan-bulan ini sebagaimana yg disepakati oleh semua ulama' ialah Zulkaedah,
Zulhijjah, Muharam dan Rejab. Umat Islam adalah diharamkan pergi berperang
didalam bulan-bulan ini, kecualilah jika mereka diugut.
Didalam bulan ini terdapatnya ibadat Haji dijalankan (Zulhijjah), dimana pada hari Arafah disunatkan bagi mereka yg tidak menunaikan haji melakukan ibadat puasa. Rasulullah saw juga menggalakan umat Islam melakukan puasa sunat pada hari Asyura' (10 hb Muharam).
Didalam bulan ini terdapatnya ibadat Haji dijalankan (Zulhijjah), dimana pada hari Arafah disunatkan bagi mereka yg tidak menunaikan haji melakukan ibadat puasa. Rasulullah saw juga menggalakan umat Islam melakukan puasa sunat pada hari Asyura' (10 hb Muharam).
Apakah terdapatnya kesahihan fadilat khas berpuasa didalam
bulan Rejab?
Disini nyatakan pandangan para ulama' mengenai kesahihan
fadilat Rejab.
1. Sheikh Atiyah Al-Saqr.
a. Kebanyakkan fadilat Rejab terkandung didalam Hadis yg
sangat LEMAH DAN PALSU.
Bekas Ketua Lujnah Fatwa Al-Azhar mengatakan bahawa setiap FADILAT
SESUATU PERKARA ITU HARUS DILIHAT DARI SEGI NAS YG SAHIH dan beliau melihat
bahawa hadis-hadis yg didatangkan mengenai fadilat didalam bulan Rejab
kebanyakkannya adalah lemah dan palsu, katanya:[3]
"Allah Subhanahu Wa Ta'ala memberi fadilat kepada
beberapa bulan dan tempat, tetapi tidak thabit untuk masa (zaman) dan untuk
tempat melainkan dengan dalil yg qath'i (nyata) dan tidak thabit sehingga tidak
mendusta keatas Nabi Muhammad saw, dan banyak hadis-hadis timbul mengenai
fadilat bulan Rejab, dimana statusnya antara Dha'if dan Mawdhu', dan tidak
thabit dari pembawanya (naqal)."
Menurut Al-Saqr lagi bahawa:
"AL-HAFIZ AHMAD BIN ALI BIN MOHAMMAD BIN HAJAR
ASQALAANI MELETAKKAN DIDALAM RISALAHNYA DENGAN TOPIKNYA : PENJELASAN YG DATANG
DIDALAM FADILAT REJAB, PENGUMPULAN JUMHUR HADIS MENYEBUT MENGENAI
FADILAT-FADILAT REJAB, PUASA DAN SOLAT DIDALAMNYA. IA DIKELASKAN SEBAGAI LEMAH
DAN MAWDHU"
b. Fadilat Rejab berada bersama dengan Fadilat bulan-bulan
haram yg lain.
Fadilat Rejab secara umumnya berada didalam Fadilat
bulan-bulan Haram sebagaimana Firman Allah didalam surah Taubah:36 dan terdapat
juga Hadis Sahihin mengenai Hijatul Wada', didalamnya dinyatakan nama bulan
bulan tersebut, iaitu : ZULKAEDAH, ZULHIJJAH DAN MUHARRAM, DAN YG TUNGGAL IALAH
REJAB. Dimasa itu orang Islam ditegah melakukan kezaliman, peperangan dan juga
dilarang melakukan maksiat kepada Allah swt.
c. Berpuasa hari pertama atau yg lain sama sahaja fadilatnya.
Berkata Al-Saqr lagi bahawa:
"AMALAN SALEH DIDALAM BULAN REJAB ADALAH SEBAGAIMANA
GANJARANNYA DI DALAM BULAN-BULAN HARAM, YG DIDALAMNYA TERDAPAT PUASA, SAMA
SAHAJA [BERPUASA] HARI PERTAMA ATAU PUN HARI AKHIR. BERKATA IBNU HAJAR :
'SESUNGGUHNYA BAGI BULAN REJAB TIDAK TERDAPATNYA HADIS MENGENAI FADILAT KHAS
BERPUASA, TIDAK TERDAPAT YG SAHIH ATAU HASAN'. "
Beliau memetik beberapa HADIS DA'IF DAN PALSU, diantaranya
ialah:
i. "SESUNGGUHNYA DIDALAM SYURGA ADA SEBUAH SUNGAI YG
DIPANGGIL REJAB, WARNA AIRNYA SANGAT PUTIH DARI SUSU, MANISNYA LEBIH MANIS DARI
MADU, BARANGSIAPA YG BERPUASA SATI HARI DARI BULAN REJAB, MAKA ALLAH AKAN
MEMBERI IA MINUM DARI SUNGAI ITU" - hadis ini Dha'if.
ii. "BARANGSIAPA BERPUASA SEHARI DIDALAM BULAN REJAB
SEOLAH-OLAH DIA BERPUASA SATU BULAN, DAN SIAPA YG BERPUASA DIDALAMNYA 7 HARI
MAKA AKAN DITUTUP 7 PINTU-PINTU NERAKA, DAN BARANGSIAPA YG BERPUASA 8 HARI MAKA
8 PINTU-PINTU SYURGA AKAN TERBUKA, DAN BARANGSIAPA YG BERPUASA 10 HARI, MAKA AKAN
DIGANTIKAN DOSA DENGAN KEBAIKAN" - hadis ini Dha;if.
iii. Terdapat sebuah hadis yg panjang mengandungi fadilat
berpuasa rejab menurut hari, dan didalamnya terkandung matan :
:"REJAB BULAN ALLAH. SYA'BAN BULANKU DAN RAMADHAN BULAN
UMATKU" - HADIS INI PALSU!!!!
d. Tidak ada solat khas didalam Rejab.
Daripada Hadis yg tidak diterima (ghair maqbulah) mengenai
solat :
"BARANGSIAPA YG SOLAT MAGRIB DI AWAL MALAM DARI BULAN
REJAB, KEMUDIAN DIIKUTI OLEH SOLAT 20 RAKAAT SELEPASNYA, DIA MEMBACA PADA
SETIAP RAKAAT AL-FATIHAH DAN QULHU ALLAHU AHAD SEKALI DAN DIA MEMBERI SALAM
KEPADANYA 10 KALI SALAM, ALLAH AKAN MENJAGA DIRINYA, KELUARGANYA, HARTANYA DAN
ANAKNYA, DAN AKAN DISELAMATKAN DARI AZAB KUBUR, DAN PERJALANAN DI SIRAT BAGAIKAN
BORAQ, TANPA HISAB DAN AZAB." - ITU ADALAH HADIS MAWDHU'
e. MENZIARAH KUBUR pada bulan Rejab tiada nasnya:
Mengenai fadilat menziarah kubur pada bulan Rejab, Sheikh
Atiyah Al-Saqr mengatakan bahawa perbuatan ini tidak ada dalilnya didalam
Islam. Beliau menyarankan agar lebih elok melihat mengenai sejarah-sejarah yg
berlaku dibulan Rejab dan mengambil tauladan daripadanya.
"Ini adalah manusia yg prihatin, dan wanita dari
kumpulan tertentu, mereka menziarahi kubur pada hari Jumaat pertama didalam
bulan Rejab, tidaklah ada asalnya didalam agama, dan ganjaran yg besar daripada
ziarah tersebut, dan bukanlah hari ini. Adalah lebih aula didalam bulan Rejab
ini kita mengingati kembali sejarah yg berlaku kepadanya seperti penaklukan
Tabuk, mngingati Salahuddin Al-Ayobi menyelamatkan Jerusalem
(Al-Qudus) dari tangan tentera Salib (Rejab 583H, 1187M). Orang Arab dan Islam
menyucikan Masjid Al-Aqsa dari Ketua Pasukan Pakatan. Kita mengingatkan kembali
peristiwa Isra' dan Mi'raj iaitu pengajaran darinya, dimana orang Islam
menganggapnya berlaku didalam bulan Rejab. Allah yg Maha Mengetahui."
2] Sheikh Dr Yusuf Al-Qardhawi
a. Fadilat Rejab sama dengan fadilat bulan-bulan haram yg
lain
Dr. Yusuf Al-Qardhawi mengatakan bahawa fadilat Rejab adalah
sama seperti yg terdapat didalam 3 bulan-bulan Haram yg lain. Katanya [4]:
"tidaklah ada kesahihan didalam bulan Rejab, melainkan
ia merupakan salah satu dari bulan-bulan haram, bahawa Allah swt telah menyebut
didalam kitabnya - didalamnya ada 4 bulan haram - Al-Taubah:36. Iaitu Rejab,
Zulqaedah, Zulhijah dan Muharram....Itulah bulan-bulan yg mempunyai fadilat.
Tidak terdapat Hadis Sahih bahawa Rejab khusus mengatakan Rejab lebih afdal,
melainkan Hadis Hasan: Sesungguhnya Nabi saw banyak berpuasa didalam
Sya'ban.."
b. Hadis-Hadis mengenai fadilat Rejab kebanyakkannya lemah
dan palsu.
Beliau juga menyatakan bahawa hadis-hadis mengenai
fadilat-fadilat khas Rejab kebanyakkan merupakan Hadis Palsu atau pun yg sangat
Lemah tarafnya:
"Hadis ini dimaklumkan sebagai sebuah hadis yg
mengandungi fadilat Rejab - "Rejab bulan Allah. Sya'ban bulanku dan
Ramadhan bulan umatku"..... Hadis in mungkar dan sangat-sangat Dhaif,
bahkan beberapa ulama' mengatakan hadis ini Palsu! ....
yakni penipu..!!
Maka bukanlah kepadanya nilai saintifik dan bukanlah
mempunyai nilai agama. Disitu ada hadis yg mengatakan terdapat Fadilat Rejab
kepada sesiapa yg bersolat begini dan ia mendapat begini, dan sesiapa yg MEMINTA
BERISTIGFAR SEKALI kepadanya maka ia akan mendapat ganjaran begini....
Ini semua adalah
berlebih-lebihan (exaggeration), dan semuanya adalah pembohongan. Dari ini satu
tanda satu penipuan didalam Hadis yg memasukkan perkara yg
berlebih-lebihan...."
c. Ganjaran yg dijanjikan tidak sepadan dengan amalannya.
Pada beliau ganjaran-ganjaran yg dinyatakan didalam Hadis
Palsu itu adalah sesuatu yg berlebih-lebihan. Ini merupakan satu pendustaan yg
amat besar. Menurut beliau ganjaran sesuatu ibadat itu mestilah setimpal dengan
bentuk ibadat itu sendiri. Katanya :
"Berkata ulama' : JANJI UNTUK MENDAPATKAN GANJARAN YG
BESAR DIATAS PERKARA YG BIASA, ATAU UGUTAN KEPADA AZAB YG PEDIH KEATAS DOSA
KECIL? Ia menunjukkan bahawa ini merupakan Hadis yg bohong."
d. Umat Islam perlu mengetahui jenis-jenis hadis yg Palsu
Dr Yusuf Qardhawi menyatakan bahawa sebagai seorang Islam
kita wajib mengetahui mengenai hadis yg diberikan kepada kita. Tidak ada alasan
yg boleh kita berikan kerana terdapatnya buku-buku yg banyak dipasaran mengenai
taraf sesuatu hadis. Kata beliau :
"Ulama' telah memberi amaran contohnya keatas Hadis
Palsu dan Bohong ini, dan melarang manusia terhadapnya...sesungguhnya telah
datang hadis :"Barangsiapa mereka-reka Hadis difikirkan, sesungguhnya ia
menipu, maka dia adalah pembohong....."
~> (Riwayat Muslim didalam muqadimahnya yg Sahih), tetapi mereka tidak mengetahui bahawa ia adalah Hadis Palsu, maka ia wajib mengetahui, mengetahui hadis itu dari sumbernya .... maka disana ada Kitab Hadis yg Muktamad, di sana ada kitab khas untuk mengetahui Hadis Palsu, contoh Al-Maqasid Al-Hasanah, karangan Al-Shakhaawi dsb.........."
~> (Riwayat Muslim didalam muqadimahnya yg Sahih), tetapi mereka tidak mengetahui bahawa ia adalah Hadis Palsu, maka ia wajib mengetahui, mengetahui hadis itu dari sumbernya .... maka disana ada Kitab Hadis yg Muktamad, di sana ada kitab khas untuk mengetahui Hadis Palsu, contoh Al-Maqasid Al-Hasanah, karangan Al-Shakhaawi dsb.........."
3. Ibnu Hajar Al-Asqalani
Ibnu Hajar mengatakan adalah menjadi satu kesalahan
menetapkan sesuatu hari atau bulan itu khas untuk melakukan amalan. Kenyataan
ini dapat di lihat didalam fatwa Shiekh Al-Saqr[5] mengenai fadilat Rejab
dengan memetik kata-kata Ibnu Hajar:
"Ibnu Hajar didalam makalahnya ada menyebut berkenaan
dengan terdapat hadis-hadis yg melarang berpuasa Rejab sepenuhnya, maka beliau
berkata : Larangan ini terpulanglah kepada sesiapa yg berpuasa memuliakan
Jahiliyyah, sebagaimana jika dia berpuasa dengan qasad(niat) yg bukan
menjadikan penekanan atau mengkhususkan mengenai hari-hari yg dia berpuasa,
atau pada malan tertentu dia berqiamullail, maka beliau percaya yg dilakukan
itu adalah sunnah, maka ini adalah pekerjaan yg baik atas apa yg diletakkan dan
tidak mengapa baginya. Maka jika ianya di khaskan atau menjadi suatu ketetapan,
maka ia adalah DITEGAH (Mahzhur), dan makna penegahan itu didalam hadis Nabi saw
bersabda :
"JANGAN MENGKHASKAN HARI JUMAAT UNTUK BERPUASA DAN JANGAN [MENGKHASKAN] MALAMNYA BERQIAMULLAIL". - riwayat Muslim. Jika mempercayai puasanya atau puasa ini lebih baik dari puasa lainya yg didalamnya terkandung puasa nazar, Ibnu hajar lebih cederung menegahnya, dan sebagaimana yg dinaqalkan oleh Abi Bakar Al-Thorthorshi didalam bukunya "Bid'ah wa hawadith" bahawa bulan Rejab dibenci olehnya kerana 3 jenis:
"JANGAN MENGKHASKAN HARI JUMAAT UNTUK BERPUASA DAN JANGAN [MENGKHASKAN] MALAMNYA BERQIAMULLAIL". - riwayat Muslim. Jika mempercayai puasanya atau puasa ini lebih baik dari puasa lainya yg didalamnya terkandung puasa nazar, Ibnu hajar lebih cederung menegahnya, dan sebagaimana yg dinaqalkan oleh Abi Bakar Al-Thorthorshi didalam bukunya "Bid'ah wa hawadith" bahawa bulan Rejab dibenci olehnya kerana 3 jenis:
1. Sesungguhnya jika orang Islam mengkhaskan puasa di setiap
hari kemuliaan awam secara tahunan.
2. Menjadikan ia seperti kefarduan ramadhan, atau menjadikan
ia sunat sebagai sunat yg kekal.
3. Kerana puasa ini mempunyai fadilat khas dan puasa-puasa
yg lainnya: Kalau dengan itu apa yg dijelaskan oleh Rasulullah saw, :
berkata Ibnu Dihya :
"Puasa adalah amalan kebajikan"., Tidak terdapat fadilat berpuasa didalam Rejab maka perkara itu ditegah darinya. Tamat apa yg dinaqalkan oleh Ibnu Hajar."
"Puasa adalah amalan kebajikan"., Tidak terdapat fadilat berpuasa didalam Rejab maka perkara itu ditegah darinya. Tamat apa yg dinaqalkan oleh Ibnu Hajar."
4] Dr. Sayid Saabiq
Menurut seorang tokoh Ikhwan Dr Sayid Saabiq didalam
membicarakan bab puasa sunat, mengatakan bahawa :
"Puasa Rejab, bukanlah ada padanya fadilat yg berlebih
dari bulan-bulan lain, melainkan sesungguhnya ia dari bulan-bulan yg
haram".
Ini bermaksud bahawa bulan-bulan haram ini mempunyai
fadilat-fadilat yg sama. Pendapat juga di sokong oleh mazhab Hanbali yg
mengatakan menetapkan bulan Rejab sahaja untuk berpuasa sunat adalah makruh[6].
Hadis-hadis fadilat Rejab yg palsu atau dhaif:-
Dibawah ini disenaraikan beberapa contoh hadis-hadis palsu
berkenaan dengan fadilat Rejab:
a. Barang siapa yg mengerjakan solat Magrib pada permulaan
malam Rejab kemudian dia mengerjakan 20 rakaat dengan membaca surah Al-Fatihah
dan Qul Hu Allahhu Ahad pada tiap-tiap rakaat satu kali dan dia memberi
salampada solat ini dengan 10 salam, maka tahukah kamu apa ganjaranya?
-Hadis ini Mawdhu' (palsu)
*Diriwayatkan oleh Al-Jauzaqanniy dari Anas, kemudian beliau
berkata hadis ini adalah Palsu.
b. Barang siapa yg melakukan solat pada malam Nisfi Rejab 14
rakaat dengan membaca Alhamdu 1 kali pada rakaat, Qul Hu Allahhu Ahad 20 kali,
Qul A'uuzu Birabbil Falaq 3 kali, Qul A'uuzu Birabbin Nas 3 kali kemudian
apabila dia selesai bersolat hendaklah ia berselawat keatas ku 10 kali kemudian
dia bertasbih, bertahmid dan bertahlil 30 kali, maka Allah akan mengutuskan
kepadanya 1000 malaikat.
-Hadis ini Mawdhu' (palsu)
*Dalam sanadnya terdapat beberapi Rawi yang majhul.
c. Barang siapa yg berpuasa sehari pada bulan Rejab
(ganjarannya) sama dengan puasa sebulan.
-Hadis sangat Dhaif.
*Diriwayatkan oleh Al-Khathiib dari Abi Dzar.
*Dalam sanadnya ada rawi yg bernama: Al-Furaat bin As-Saaib,
dia adalah seorang rawi yg Matruk.
*Ibnu Hajar Al-Asqalaaniy telah menjelaskan bahawa para ahli
hadis telah sepakat, bahawa hadis ini diriwayatkan dari jalan Al-Furaat bin
As-Saaib, sedangkan rawi ini adalah seorang yg Dhaif.
d. Barang siapa yg berpuasa 3 hari pada bulan Rejab,
dituliskan baginya ganjaran puasa satu bulan dan barang siapa yg berpuasa 7
hari pada bulan Rejab maka Allah tutupkan daripadanya 7 pintu-pintu api neraka.
Dan barangsiapa yg berpuasa 8 hari pada bulan Rejab maka Allah membuka baginya
8 buah pintu dari pintu-pintu syurga, dan barang siapa yg berpuasa
separuh dari bulan Rejab maka dia akan di hisab dengan hisab yg mudah.
~~~ > Hadis ini Mawdhu' (palsu)
*Tidak disahkan hadis ini kerana rawi yg bernama Abaan
merupakan rawi yg Matruk.
*Selain dari itu ada rawi yg bernama Amar bin Al-Azhar yg
sangat suka memalsukan hadis.
e. Barang siapa yg berpuasa satu hari pada bulan Rejab dan
bangun pada malam harinya mengerjakan solat malam maka Allah akan membangkitkan
dia pada hari Kiamat dalam keadaan aman, dan dia berjalan di atas sirat dalam
keadaan Tahlil dan Takbir.
-Hadis ini Mawdhu' (palsu)
*Dalam sanadnya ada rawi yg bernama Ismaail, dia adalah
seorang rawi yg suka berdusta.
f. Barang siapa yg menghidupkan satu malam dari bulan Rejab
mengerjakan solat malam dan berpuasa padanya satu hari, maka Allah memberi
makan kepadanya dari buah-buahan Syurga.
-Hadis ini Mawdhu' (palsu) *Dalam Kitab Al-Laaly dijelaskan
bahawa hadis ini diriwayatkan oleh Hussain bin Ali. Kemudian diterangkan bahawa
hadis ini Mawdhu'.
Bagaimana beramal didalam bulan ini?
a. Shiekh Mahmud Al-Sya'rawi didalam menjawab satu
pertanyaan mengenai apakan bulan dari bulan-bulan 'am yg afdal manusia berpuasa
selepas bulan Ramadan, beliau memetik hadis berikut diriwayatkan oleh Musnad
Ahmad :
"SEORANG LELAKI TELAH BERTANYA RASULULLAH SAW, KATANYA
: BULAN MANA KAMU PERINTAHKANKU BERPUASA SELEPAS RAMADAN? MAKA RASULULLAH SAW
BERKATA : JIKA AKU BERPUASA SELEPAS RAMADAN, MAKA BERPUASALAH DIBULAN HARAM,
MAKA SESUNGGUHNYA DIDALAMNYA DARI TAUBAT ALLAH SWT KEATAS SATU KAUM, DAN
TERDAPAT TAUBAT DIDALAMNYA UNTUK SATU KAUM YG LAIN"
Jelas disini menunjukkan bulan-bulan haram ini disunatkan
berpuasa dan juga terdapatnya keampunan Allah swt didalam bulan-bulan ini.
b. Bekas Mufti besar Arab Saudi, Shiekh Abdul Aziz Bin Baaz
apabila ditanya berpuasa pada bulan-bulan haram, Beliau menjawab [9]:
"Bulan Muharam dari segi syara' dibolehkan berpuasa
dengannya dan begitu juga Sya'ban, disana terdapatnya 10 Zulhijjah, bukanlah
ada dalil disan keatasnya, akan tetapi berpuasa dengannya TANPA ber'itiqad yg
khusus (khas) atau pribadi, maka tidaklah menjadi masalah."
Bagi bulan Allah Al-Haram tersebut, Rasulullah saw pernah
bersabda : ((Seafdal-adfal berpuasa selepas ramadan ialah dibulan Allah
Al-Haram)). Maka adalah baik bagi berpuasa, atau berpuasalah pada 9, 10 dan 11,
itulah yg baik, begitu juga dengan Sya'ban dimana Nabi saw berpuasa
dengannya"
c. Seorang Ulama' Islam dari negara Syria yg terkenal pada
masa kini, Dr Wahbah Zuhaily mengatakan bahawa, kebanyakkan iman empat mazhab
(Syafiie, Hanbali, Maliki dan Hanafi) bersetuju mengenai perdapatnya
amalan berpuasa sunat didalam bulan-bulan haram ini, cuma ia berbeza pendapat mengenai
cara implementasinya. kata Dr Wahbah Zuhaily[10] :
"Keutamaan berpuasa pada bulan-bulan ini terdapat
disisi Mazhab Maliki dan Syafiie, dan mazhab Hanbali berpuas hati dengan
keputusan sendirinya memberi keutamaan berpuasa dibulan Haram, pada mereka
itulah puasa yg afdal selepas Ramadan, telah bersabda Rasulullah saw :
((Seafdal solat ialah pertengahan malam, dan seafdal puasa selepas bulan
Ramadan ialah di bulan Allah Al-Haram)). Seadal puada dibulan haram ialah Hari
Al-Asyura', sebagaimana diantaranya. Dan berkata mazhab Hanafiah : Sunat
berpuasa didalam bulan-bulan Haram, iaitu berpuasa 3 hari dari semuanya iaitu
:- Hari Khamis, Jumaat dan Sabtu."
d. Shiekh Abdul Rahman Al-Jaziry didalam buku Kitab Fikh
Empat Mazhab[11] juga memetik persetujuan 4 mazhab ini mengenai puasa
dibulan-bulan haram kata nya:
"Mengenai sunat berpuasa dibulan Rejab dan Sya'ban,
Imam-imam ini telah bersetuju dengannya, cuma terdapat khilaf dengan
hanbali.........
Hanbali : Menetapkan puasa Rejab (secara tunggal) adalah
makruh, melainkan jika ia berbuka (tidak berpuasa) secara selang-seli, maka
tidaklah Makruh."
e. Panelist fatwa IslamOnline, Shiekh Dr Yusuf Al-Qaradhawi,
ketika diminta memberi fatwa mengenai apakah berpuasa didalam bulan Rejab itu
sunat atau bid'ah, beliau telah menjawab [12]:
"Berpuasa didalam
bulan adalah maqbul dan mustahab, keatas semua perkara. Tetapi bukanlah datang
dari Rasulullah saw bahawa beliau berpuasa satu bulan penuh, melainkan bulan
Ramadhan. Beliau banyak berpuasa didalam bulan Sya'ban, tetapi tidak berpuasa
sepenuhnya, dan itulah sunnah nabawiyyah
... Beliau berpuasa dan berbuka disetiap bulan, seperti riwayat mengatakan : ((Beliau berpuasa sehingga kami mengatakan beliau tidak berbuka, Beliau berbuka sehingga kami mengatakan beliau tidak berpuasa)) (Riwayat Bukhari, Muslim dan Abu Daud).
... Beliau berpuasa dan berbuka disetiap bulan, seperti riwayat mengatakan : ((Beliau berpuasa sehingga kami mengatakan beliau tidak berbuka, Beliau berbuka sehingga kami mengatakan beliau tidak berpuasa)) (Riwayat Bukhari, Muslim dan Abu Daud).
Maka beberapa golongan manusia berpuasa seluruh bulan Rejab, sebagaimana yg kita lihat sebelum ini, Aku telah lihat beberapa orang berpuasa bulan Rejab, Sya'ban, Ramadhan dan 6 hari didalam bulan Syawal, dan menamakannya "Al-Ayam Al-Baidh", selepas berbuka, mereka akan menjadi perayaan pada hari yg ke 8 dari Syawal....
Hasil dari puasa ini
ialah 3 bulan dan 6 hari saling berhubungan, mereka hanya akan berbuka apabila
tiba Hari A'id. INI TIDAK DATANG DARI NABI SAW, atau pun dari para sahabat atau
pun dari Al-Salaf Al-Saleh.. maka mereka berpuasa sehari dan berbuka sehari.
Tidak ada berterusan
didalam puasa. Semua kebaikan adalah menurut Salaf dan keburukan adalah dari
rekaan para Khalaf. Barangsiapa yg ingin ber'iitiba' dan inginkan ganjaran,
maka ia harus mengikur Nabi saw dimana tidak berpuasa sepenuhnya didalam Rejab,
dan tidak berpuasa sepenuhnya didalam Sya'ban. Dan ini adalah yg lebih utama.
Wa Billahi Tawfiq."
Beliau tegas mengatakan bahawasanya disunatkan berpuasa pada
bulan-bulan haram, tetapi tidak lah sepenuh bulan Rejab dan Sya'ban, kerana ini tidak dilakukan oleh Rasulullah saw, atau sahabat-sahabatnya ataupun
para ulama' Salaf.
Puasa-Puasa sunat yg lain.......
Syeikh Muhammad Mutawali Al-Sya'rawi didalam fatwanya[13]
menjawab persoalan mengenai puasa-puasa sunat, beliau telah menyenaraikan 8
jenis puasa yg beliau sifat sebagai :"Puasa yg orang Islam lakukan bagi
mendekatkan diri kepada Allah"
Puasa-puasa sunat (sukarela ):
1. Hari Arafah (9 Zulhijjah kepada mereka yg tidak
menunaikan Haji.
2. Hari Asyura', disitu ada hari 9 atau mana-mana hari 9
atau 10 Muharam.
3. 6 hari didalam bulan Syawal.
4. Hari-hari Putih didalam bulan-bulan Arab (islam) iaitu :-
hari13,14 dan 15.
5. Berpuasa pada hari Isnin dan Khamis didalam setiap
minggu.
6. Berpuasa didalam bulan-bulan haram iaitu :- Zulkaedah,
Zulhijjah, Muharam dan Rejab.
7. Berpuasa mana-mana dari 9 hari dari bulan Zulhijjah, dari
1 hingga 9 Zulhijjah.
8. Berpuasa penuh didalam Sya'ban atau dengan banyaknya.
"
Para Fuqaha' berpendapat jika seseorang itu ingin melakukan
puasa sunat, tetapi dia masih mempunyai baki puasa wajib, hendaklah ia
mengqada'kannya. Bahkan jika ia mempunyai kifarat dan nazar, maka hendaklah dia
melakukannya puasa itu dahulu.[14]
Kesimpulan :
1. Hadis-Hadis Bulan-Bulan Rejab kebanyakkannya adalah
Mawdhu' (Palsu). Pendustaan terhadap Rasulullah saw. (Al-Saqr, Al Qardhawi)
2. Kita dilarang memilih-milih hari atau malam yg tertentu
sahaja untuk melakukan ibadat khusus.(Hadis Nabi saw)
3. Tidak ada fadilat KHAS yg ditujukan pada bulan Rejab, yg
ada cuma fadilat umum kepada ke empat-empat bulan haram.(Al-Saqr, Al-Qardhawi)
4. Tidak ada solat dan zikir khas untuk bulan Rejab
(Al-Saqr, Al-Qaradhawi).
5. Bulan Rejab seperti bulan-bulan Haram yg lain disunatkan
melakukan Puasa sunat dan banyakkan bertaubat. ( Imam Al-Sya'rawi)
6. Keadah berpuasa di dalam bulan-bulan haram ialah:
- hari yg ke 9,10,11 di dalam bulan Muharam (Syeikh Abdul
Aziz bin Bazz)
- berpuasa hari Khamis, Jumaat, Sabtu (Hanafiah -
Al-Zuhaily)
- Berpuasa pada bulan Rejab tidak sepenuhnya dan Sya'ban
tidak sepenuh bulan (Al-Qardhawi)
- berpuasa pada hari Assyura' (10 Muharam) dan Hari Arafah
(9 Zulhijjah).
7. Rejab tidak mempunyai kelebihan dari bulan-bulan yg lain,
kecuali kelebihan sebagai bulan-bulan Haram.(Syed Sabiq)
8. Tidak boleh HANYA berpuasa dibulan Rejab sahaja, dimana 3
bulan-bulan yg Haram yg lain tidak langsung diberi keutamaan melakukan puasa
(MazhabHanbali- Al-Jaziry)
9. Tidak ada dalil yg mengatakan bahawa menziarah kubur
didalam bulan Rejab mempunyai kelebihannya.
10. AWASILAH dari terlibat menyebarkan HADIS-HADIS PALSU,
kerana ditakuti kita adalah sebahagian dari mereka yg MENDUSTAKAN Rasulullah
saw. (Na'uzubillahhu min zalik).
Dalam mempertingkat amalan-amalan kita kepada Allah swt,
sering kali kita disajikan dengan pelbagai-bagai amalan yg kelihatan banyak
fadilatnya. Malah ada juga kedapatan beberapa fadilat-fadilat yg sangat rapuh
dalilnya, bahkan ia menjadi pegangan sebahagian umat Islam pada hari ini. Bagi
persoalan-persoalan seperti fadilat Rejab atau bulan-bulan yg lain, kita mesti
kembali kepada 'role model' atau contoh kita, iaitu Rasulullah saw sebagaimana
firman Allah swt didalam surah Al-Ahzab ayat 21:
"Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri
Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa
mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula
menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)"
[Al-Ahzab - 21].
Akhir kata, Selamat menyambut kedatangan bulan-bulan Haram
sebagaimana yg telah diajarkan oleh Rasulullah SAW.
SUMBER ini saya kongsikan khas daripada: http://syededlee.tripod.com/keunggulanislam/id73.html
Saya juga serta kan video ini ya :)
Terima kasih kerana membaca ya :) Sekali sekala berkongsi tiada salahnya .. :) Wallahu'alam :)
Saya juga serta kan video ini ya :)
Terima kasih kerana membaca ya :) Sekali sekala berkongsi tiada salahnya .. :) Wallahu'alam :)