Luangkan sedikit masa bersama....

Luangkan sedikit masa bersama....

Ahad, 24 Mac 2013

Siapalah daku selepas tamat belajar...

Assalamualaikum dan salam 1Malaysia,

Lama sebenarnya tidak menulis sesuatu dalam belog ini.
Rindu itu tidaklah sebesar mana namun rasa sedikit kerugian dihati kerana seperti tidak menghargai hari-hari yang berlalu pergi tanpa dapat mencatat dengan jelas detik perasaan ketika waktu itu.

Andai semua dapat memahami dan mengerti hati ini, pasti akan cuba untuk memujuk dan mengatakan masih ada masa untuk menukilkan banyak cerita dan menghargai 'masa'. Namun, kita belum pasti kita ada hari mendatang kan...Eh, ayat sedih pulak kan, huhu...tapi realiti kehidupan kan? *memandang luar tingkap*

Menulis blog sebenarnya banyak kelebihannya,antaranya saya merasakan setiap HARI yang kita lalui itu ibarat menghargai hari-hari kita :)

Pejam celik, pejam celik, rupa-rupanya dah sampai penghujung bulan Mac 2013. Banyak sebenarnya nak dikongsikan perjalananku selepas tamat belajar daripada universiti tercinta, Universiti Malaysia Terengganu (UMT). Bukanlah indah mana, bukanlah buruk mana juga, namun sekadar perkongsian tak seberapa jer :)

Selepas habis praktikal, saya fikir nak cari kerja terus...atau try mana-mana peluang yang ada.

Namun, Allah itu lebih tahu apa yang perlu untuk kita, bukan apa yang kita mahu.

Maka pada bulan Oktober 2012, saya terpilih untuk menjadi peserta Program Perdana Leader Fellowship (PLF).

Apa tu PLF? Mesti ramai yang tak tahu sebab ini bukan program Pencarian Hos ke, Pencarian Bintang ke...tapi pencarian 'LEADER'. Orang kata macam 'best' jer nama program ni,. Actually banyak perkara yang best dalam program ni. Program yang mengambil masa enam bulan ni, mendedahkan saya dengan pelbagai pengalaman dan ilmu.

antara belog kami adalah : - http://plf01.blogspot.com/

saya sendiri ada juga tulis tentang pengisian program ini di sini

Paling seronok masa awal-awal program ni, dapat pergi teambuilding di LUMUT, Perak. Outward Bound Malaysia (OBM) selama seminggu.

GROUP BINTANG : Memang terbaik.


Yang ni 28 peserta PLF yang kena bersiap sedia dengan 'UJIAN' di OBM


This is my TEAM!! :) 

Naik whaler, jauh dan penat yang teramat sangat.....kena mendayung berjam-jam


Yeyy..dah sampai...



Esoknya mendayung lagi...memang terbaik..tapi yang bestnya, semua team member sangat cool dan relaxj jer :) 




Semua kepanasan, apa tak panasnya, memang terik betul matahari atas kepala....saya yang pakai kain tutup muka tu..hehe



Ini antara khemah-khemah yang kami guna....Cukuplah untuk muatkan 3 orang setiap khemah.



Excited mandi laut...hehe....Rindu this moment...



Kami kena masak sendiri....tak adanya pakai dapur gas bagai, kayu api jer semua...susah tapi  BESTT! 



Time ni memang walaupun masing-masing baru kenal, tapi kami memang rapat belaka....mana tak nya, pusing kanan, muka dia, pusing kiri muka dia lagi...hehe


Yang ni group Brinchang. Hehe..kira group pesaing kami la pada awalnya. Sekarang ni bukan pesaing dah tapi dah jadi saing (kawan) dah..hehe.. :)

Memang best kawan dengan dorang..happy go LUCKY!!


Ini time panjat memanjat.memang mencabar, nampak macam senang.tapi try tengok...ehe


Ambil gambar kenangan di Outward Bound...memang serius rasa nak datang lagi nanti :)



Ambil gambar kenang-kenangan lagi...hehe....




Nampak tak tangan saya berbelang..haha..lawaks


Serve to Strive and Not To Yield.....!!! Yeah..Hidup OBM!!



Bulan November 2012, saya meneruskan hari sebagai peserta, terdapat pelbagai program. Konvo. Kedukaan habis belajar dan kegembiraan mendapat segulung ijazah bersatu membuat hati bercampur baur.

Bergambar kenangan bersama abah dan mama ku semasa hari Konvokesyen yang ke-10 di UMT

Alhamdullilah, selepas bersengkang mata menghadap buku dan laptop, menangis penat dan lelah, terhimpit antara amanah dan tanggungjawab sebagai pelajar dan MPP, serta perlbagai suka duka sebagai pelajar, Alhamdullilah.. akhirnya pada 25 November 2013, segalanya terjawap juga......


Berteman abah dan mama yang sentiasa menjadi tulang belakang dan kekuatan buat diri ku, ini sebagai satu tanda dan simbolik kepada satu perjalanan yang lebih mencabar Insya-Allah. Kejayaan yang Allah bagi untuk sementara ini bukan milikku, tapi milik-Nya dan milik keluarga. Saya perlu 'bayar' semula segalanya...



Ini gambar keluarga yang lebih besar, adik lelaki dan adik perempuan ku tak dapat bersama..


Thanks for all yang sudi bagi present bunga dan teddy bear yang comel tu..TQ sooo MUCH.. :)

saya simpan lagi..sayang nak buang bunga-bunga tu walaupun dah layu..I LOVE all my friends and my family yang sudi support me...always  walaupun dalam susah dan senang... :'( (sebak pulak)


November terus berlalu membawa seribu kenangan.....

Pada bulan Disember 2012, meneruskan program Perdana Leader Fellowship. Banyak lokasi yang ku lawati ...antaranya....



Di Jcorp


Di Nusajaya, Johor

Di Johor

Bersama Tun Mahathir di Putrajaya



Tahun baru 2013 segalanya berubah......

Bulan Januari 2013, Mentorship bersama CEO OTAi Franchise Sdn.Bhd

Dan saya ditempatkan bersama mentor yang cukup berilmu, berpengalaman dan hebat dalam bidang perniagaan franchise, iaitu En. Suhaimi Abas. CEO OTAi Franchise Sdn.Bhd.


Bulan Februari 2013, Mentorship hampir habis, sedikit konflik dalam diri sendiri. Dalam mengenali dunia pekerjaan dan sikap manusia.

Bulan Mac 2013, saya dan rakan-rakan diberi peluang untuk menjalani pengantarabangsaan di Perth, Australia selama seminggu.




Selepas itu ,  saya telah selesaikan amanat terakhir untuk mengadakan program mengunakan bajet yang disediakan oleh Kementerian Belia dan Sukan (KBS). Setiap antara kami perlu mempunyai projek yang tersendiri. Maka ku hasilkan 'SMARTGEN-Y Inspiration".




Saya perlu menjalankan program yang berkualiti dan mampu membantu masyarakat. Serba sedikit tentang program ada di sini

Alhamdullilah

Saya telah menjemput saudara Johan As'ari yang tidak asing lagi di Malaysia. Saya tak pernah menyangka saya mampu mengenali beliau, ayah saya yang banyak membantu dalam menjemput beliau tambahan Johan seorang yang sangat sporting, sangat-sangat humble (yang tak mampu saya gambarkan dengan kata-kata), bukan nak mengampu jauh sekali memuji berlebihan, namun itulah hakikatnya.


Beliau sangat islamik dan menekankan tentang IMAN dan ILMU dalam talk yang diberikan kepada para pelajar Sek Men Teknik Kuala Lumpur.


Selain itu, saya turut bersama  2 gadis hebat iaitu Millionaire Sisters...sebelah kiri sekali ialah Sis Akmar dan Sis Elynn.

Respect sangat dengan mereka kerana sangat humble dan cukup hebat. Semoga Allah memberkati perjuangan mereka dan terus berjaya.amin...



Ini adalah warna- warni senyuman pelajar yang hebat-hebat di SMTKL. Rata-rata mereka amat berpuas hati dengan pengisian program. Alhamdullilah. semoga ilmu yang mengalir daripada program SmartGen-Y ini mampu memberi manfaat kepada mereka.

Demikianlah sedikit sebanyak perjalanan cerita tentang diriku yang tak seberapa ini. Banyak lagi yang ingin ku kongsikan, cuma kadang kala masa tidak mengizinkan dan mood menulis yang kejap ada kejap tak ada punca jarang saya update belog ini.

Apa pun, besarlah harapan saya sebagai insan kerdil ini, agar semua pembaca yang mungkin rakan taulan, kenalan atau mungkin baru dikenali, doakanlah perjalanan saya yang masih baru dalam 'dunia luar' ini dapat berakhir dengan penuh keberkatan dalam kejayaan. doa kalian amat dihargai dan saya dambakan.

Tidak lupa juga, saya juga sentiasa mendoakan insan-insan yang diluar sana agar terus tabah dan berusaha bersungguh-sungguh dalam apa jua yang kita lakukan. semoga dapat sama-sama kita kecapi kejayaan di dunia dan di akhirat.

Terima kasih kerana sudi membaca...:)

ASSALAMUALAIKUM....


Perjalanan ku jalan berliku,  mencari hembus bayu,
kadang-kadang hanya mampu membisu dan terkelu,
Disini ku tersedu-sedu......
Sebak dadaku, retak hatiku....
Dihiris pilu.....
Namun tiap pilu itu pasti ada SESUATU..............................





2 Komen-komen:

Unknown berkata...[Reply to comment]

Tahniah atas pencapaian yg baik dlm PLF- mursyid upm

Unknown berkata...[Reply to comment]

Tahniah atas pencapaian yg baik dlm PLF- mursyid upm

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Celoteh Sayang..