Luangkan sedikit masa bersama....

Luangkan sedikit masa bersama....

Sabtu, 9 Mac 2013

Monolog Seorang Aku

Tiada apa yang lebih sakit daripada dihina dan dimaki,
Tiada apa yang lebih perit daripada dipanggil bodoh dan hodoh,



Itulah kehidupan....
Kita sering melalui hidup yang sukar...
Cabaran dan dugaan yang perlukan kesabaran.
Kita sering hidup kerana orang nak kita hidup, bukan kerana kita yang nak hidup.
Kita sering bertindak kerana orang lain yang nak kita bertindak, bukan kerana kita yang nak bertindak...
Kita sering berubah kerana orang nak kita berubah, bukan kita yang nak berubah..
Segalanya kerana ORANG..
Mungkin Allah menguji kita...

KENAPA jadi macam tu?
Kita tak BEBAS untuk memilih hala tuju hidup kita...?
Manakah hak kita dimuka bumi ini?

Lalu..bila hati kita kecewa?
Siapa yang mampu menemani kita? Siapa? Siapa?

Air mata?
Tangisan kecil dalam hati...?
Marah hingga bawa kepada barah di sanubari...?
Ia tersemat dihati..sukar untuk diubati..
Meskipun berlalu dek hari
Meskipun sebati dek memaafi
Mungkin Allah menguji aku lagi....

Tentang AKU,
Walaupun aku cuba lari daripada realiti kehidupan,
namun realiti itu adalah realiti yang mengejarku,
Aku kepenatan dan keletihan berlari berbatu-batu kerana sang REALITI
Mungkin sebab aku tak cukup berdoa,
Mungkin sebab aku banyak berdosa...
Ya...aku pendosa kerana aku bukan MALAIKAT...
Mungkin Allah menguji aku lagi..

Aku tak nak orang marah aku,
Aku mungkin terlalu fikir aku HEBAT dan LEBAT berbicara,
Aku selalu rasa aku TERBAIK dan orang lain TERBALIK...
tapi aku mungkin tak sedar sebenarnya aku bukan siapa-siapa..
Aku tetap hina dan dina...
dan aku tiada apa-apa...
Mungkin Allah menguji aku lagi..

Dunia ini berputar pada paksi yang sama setiap hari,
bila kita buat orang, tunggu jer nanti orang pula buat kita
Ya, aku selalu tunggu orang buat aku..
mungkin bila jadi macam tu, aku akan rasa aku lebih baik dari mereka
sedangkan aku bukanlah baik mana, tak bagus mana..
tapi yang ini memang aku akui,
aku bukan manusia yang suka cari pasal dengan orang....
tapi ntah mengapa aku sentiasa hadapi situasi orang menyakitkan hati aku..ketika aku bersenang hati..
Mungkin Allah menguji aku lagi..

Aku akan tetap terus berdiri dan berlari
walaupun aku sering bermimpi..
Egoistik menguasai jiwa dan kalbu
Konon aku bijak dan hebat...
Sampai dendam jadi kesumat..
Sampai marah jadi barah..
Mungkin Allah menguji aku lagi..

Biarlah,,,,
Aku akan terus berlari mengejar mimpi.,,
Biarlah aku berlari secara realiti hingga aku MATI...

Mungkin aku perlu "SAKIT" untuk BANGKIT...
tapi tak apa..
aku anggap ini sebagai detik kekuatan untuk aku panjatkan kesyukuran pada-NYA
Kerana  Dia yang tetapkan aku disini.
Wahyu ILLAHI yang buat aku gila kadang-kadang....
tapi aku sentiasa katakan pada hati supaya jangan pernah jadi PENGECUT atau KECUT.
AKU KENA KUAT walaupun AKU BUKAN MALAIKAT

*Ini bukan PUISI atau SAJAK penghias BLOG atau bukan juga tanda aku nak menunjukkan aku  ni BERSENI ke apa (sumpah tak rasa macam tu). Nukilan bukan untuk membuktikan apa-apa. Ini sekadar nukilan Monolog Seorang Aku* Monolog dan sajak tu berbeza. T.Kasih :)



0 Komen-komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Celoteh Sayang..