Luangkan sedikit masa bersama....

Luangkan sedikit masa bersama....

Selasa, 22 Mac 2011

Sabar? Sampai bila?


Wah,...hari ini nak bercerita tentang SABAR? ececehhh..macamlah saya ni Ustazah pulak nak cerita hal SABAR....sedangkan kekadang saya sendiri pun tak bersabar..


Tapi entri kali ni tak lah istimewa mana pun..Cerita hal yang biasa kita tau...Tapi rasa kita selalu tak amik tahu...(huhu....)




Actually, sebenarnya banyak yang boleh buat kita hilang sabar...


1) Sebab dah GENETIK pemarah...: huhu..bagi insan-insan yang memang dah lahir-lahir dia memang BARAN tahap dewa (mereka tak pinta lahir baran kott)..
Ini kategori susah nak disejukkan kerana mereka mudah terPANAS.... sooo...kalau jumpa orang macam ni just wat dek dan cool je...Nanti mereka akan ok...


2) Orang hilang sabar bila ada TEKANAN...
-Yooo...part ni semua mesti pernah rasakan? Time stres-stres dan serabut, time tu jugak lah datang macam-macam masalah...woo..rasa macam nak sepak-sepak je kucing yang kat tepi jalan..(mak aihh..kejamnyaa)... Memang nampak kejam time MOOD 'cool' gini, tapi bila serabut dengan TEKANAN,semua hilang kemanusiaan dan kewarasan....lalu timbul keeeebi.....?hehe...sambung sendiri la kan...




3) Bila DIRI sukar TERIMA KENYATAAN....
-Susah nak terima kenyataan? Kenyataan yang macam mana? kat papan kenyataan ke?huhu....Sebenarnya, tidak kisah pun kalau susah terima kekalahan ke...Yela, supaya kita jadi jiwa nak bersaing sikit..Jadi orang yang nak lebih baik lagi...Tapi ni kalau TAK TERIMA KENYATAAN sampai tergolek-golek melalak dan paling haru kalau mengamuk-ngamuk ambil parang tikam segalajadah yang sekelilingnya...Fuhhhh...bahaya tuhh...memang bahayaa.....





-kategori ke-2 TAK TERIMA KENYATAAN bila seseorang tu berang bila orang lain mengkritik...Kenapa? Selalunya sebab dia merasakan HARGA DIRI adalah HAK mereka...Tiada siapa pun boleh robek-robek sesuka hati... Sedangkan hakikatnya time tu Allah hanya nak uji tengok tahap  KESABARAN dia jer..Tapi kerana KEPANASAN & tambahan prinsip yang penuh 'KEPANTANGAN ITU DAN INI' maka banyaklah problem yang menanti dibelakang hari....



-disini ada kelemahan di dalam diri saya..(pengakuan penuh jujur,tawaduk,rendah diri dan dukacitanya) ...Saya pun manusia yang tak lari dari perasaan MARAH...tapi saya try untuk mengawal sedaya mampu...


Adusss....maksudnya saya akan cuba sedaya upaya untuk menjaga hati semua pihak, tapi bila ada pihak yang cuba mengkhianati atau menyakiti hati saya, maka menjadi tabiat saya yang suka 'berdiri atas kebenaran'.... (walaupun hakikatnya saya berdiri atas lantai jer)


Tapi bila saya makin melalui hari-hari sebagai manusia, saya rasa KESABARAN adalah jalan yang TERBAIK....Dan saya juga masih dalam proses untuk menyabarkan hati dan jiwa (sabar eqa..sabar)...Insya-Allah...


Tapii..berapa banyak tapilah..hehe...Sabar itu bukanlah bererti saya senyap, saya tidak ada perasaan atau pura-pura gembira...tapi sebaiknya saya kadang-kadang fikir kita perlu melayani akal lebih dari nafsu kemarahan....(fuh...baik la pulak)


Sebenarnya, ketika saya menulis belog ini, sebenarnya saya sedang cuba mengawal emosi(huhu....kantoiii)..
Betul orang kata, dengan menulis kita dapat luahkan sesuatu dari jiwa kita, sekaligus kita dapat muhasabah diri kita sendiri....


Tapi.....




bila orang tanya...




Sabar?      

Sampai bila?






Dan saya boleh jawap....SAMPAI BILA-BILA.....
SAMPAI KITA MERASAI NIKMAT SYURGAWI^_^

Muhasabah diri sama seperti memberi hadiah pada diri kita sendiri...
''Saya tidak pinta dihargai, cukuplah jangan dihina atau dikeji.....''




......Waallahualam.....


“Apa yang di sisimu akan lenyap, dan apa yang ada di sisi Allah adalah kekal. Dan sesungguhnya Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang sabar dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan.” (An Nahl: 96)

2 Komen-komen:

Unknown berkata...[Reply to comment]

haa betul2! :)

angah hifzan berkata...[Reply to comment]

sabar hingga ke syurga..itu yang pasti buat insan yang mengenal erti kesabaran sejati.moga kita semua menjadikan IKON SEJATI MUSLIMIN dan MUSLIMAT MUHAMMAD RASULULLAH S.A.W sebagai idola dalam mendidik diri menjadi insan yang penyabar..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Celoteh Sayang..