Luangkan sedikit masa bersama....

Luangkan sedikit masa bersama....

Ahad, 22 Julai 2012

TIPS BERPUASA DI BULAN RAMADHAN..

Wahhhhh... Kejap jer rasa masa berlalu.


PEJAM CELIK

PEJAM CELIK

PEJAM PEJAM

ZzzzzzzzzzzZ


Berdengkur...


Krohhh..Krooohhh....

Tup..tup...




Taaaraaaaa.....



DAH BULAN PUASA!!

SERONOK!

Hari pertama berpuasa dah bukak LAGU "selamat hari Raya'' Saloma Nyanyi lagi.. Adeh.. KES EXCITED tahap kedewaan lah tu. :) Walaupun excited, tapi jangan lupa berniat puasa yer :)





jom  tambahkan amal ibadah kita... :)




Dan sekarang dah masuk hari kedua puasa...


Maka,,, kayakan dengan ibadah, bukan juadah yer..

Dan disini...saya sediakan sedikit tips untuk dikongsikan bersama. 

  • Sebelum nak start puasa.., ada baiknya untuk tengok tahap kesihatan tu macam mana. Jangan bila sakit pun masih paksa diri untuk berpuasa. Jumpa doktor. Tanyakan mengenai pola makan, waktu yang tepat untuk ambil ubat atau multivitamin selama berpuasa. Ok? DONE :)

  • Banyakkan minum air masak. The Ohio State University menjelaskan air putih membantu dalam proses penurunan berat badan melalui pengurangan nafsu makan.Maka, pastikan kita minum secukupnya pada waktu berbuka dan bersahur.  ok? DONE :) :) 

  • Sahur oh Sahur... Mesti ada yang malas nak sahur kan.. Saya pun macam tu gak terutama kalau dah keletihan dan merasai nikmat tidur yang memang mengoda hati... Opsss.. Jangan anggap itu perkara remeh... kita kena ingat..peranan sahur saat berpuasa sangatlah penting. Kerana ia adalah seperti breakpast yang membantu untuk bagi keseimbangan gizi yang diperlukan oleh badan kita ni. Menurut The Journal of Nutrition, sahur dengan bahan makanan berprotein dapat meningkatkan rasa KENYANG... Maka, jangan remehkan sahur ok? hehe...ok... DONE :)

  • Menu yang dimakan boleh bagi effect and influence to our body selama seharian. So,,, better untuk makan yang banyak karbohidrat contohnya ubi, jagung,oatmeal, roti gandum dan nasi kerana it will help u to feel like 'wah, kenyangnya' lebih dari 6 jam. Tak percaya? Cuba try nanti k :) Protein, buah, sayur serta air putih yang cukup pun membantu meningkatkan stamina kita... Percayalah OK.. DONE:)

  • Nak makan pisang goreng? Nak makan goreng-goreng? Boleh..boleh..tak ada masalah...tapi masalahnya..Makanan ini jenis makanan berminyak. Maka, makanan ini akan membuat sel darah merah bergumpal sehingga menyebabkan aliran oksigen menjadi berkurang hingga 20%. Akibatnya kita akan mengantuk pada siang hari. ZzZz,,,, KESANNYA JUGA..kita akan kurang produktif...So... apalagi, kurangkan makan goreng pisang waktu sahur k  DONE :)  ^_^

  • Nama pun dah puasa, janganlah kita bersukan bagai nak rak disiang hari ditengah padang gara-gara nak jaga body terbaik di bulan puasa.. Sebab itu bukan cara terbaik untuk jaga kesihatan, malah tambah masalah lain pulak nanti....OK?  DONE :)

  • Berbuka puasa dengan makan secukupnya. Langsung memakan banyak makanan hanya akan membuat perut terasa sesak. Para pakar kesihatan menganjurkan kita untuk untuk makan secara bertahap (bukan melahap), mulai dari air putih beberapa teguk, sedikit makanan manis (sebaiknya makan kurma sebab kurma ni ada vitamin B6), dan selang minimal setengah atau satu jam baru makan besar. Sebab tidak mahu berikan kejutan kepada perut. Ok??  DONE :)

  • Makan makanan atau minuman manis memang baik dilakukan pada saat buka puasa, agar dapat segera memulihkan energi setelah seharian berpuasa. Kena ingat, puasa adalah untuk menahan diri dari makan dan minum, tapi bukan bila berbuka melantak bagai setahun tak makan tau... Ok??  DONE :) :)

  • DINNER TIME! BUKA Puasa JOM, pastikan untuk tidak makan terlalu banyak untuk mencegah obesiti. Selain itu, hindari meminum kopi dan soda sebab ia membuat  kiasusah untuk tidur dan menimbunkan lagi lemak. Ganti minuman tersebut dengan air mineral dan jus buah.Lagi best dan freshy :) Dan pastikan tidur lepas 3 jam makan.. Jangan baru makan terus landing  Ok??  DONE :)

  • Lakukan exercise ringan pada malam hari. Misalnya dengan berjalan kaki selama 15 hingga 20 minit setelah makan malam. Jangan tidur dalam keadaan kekenyangan tau sebab nanti menyebabkan malas bangun sahur dan ofcoz meningkatkan berat badan. Solat TERAWIH juga adalah salah satu senaman yang baik untuk badan kita selain dapat meningkatkan pahala ibadah kita. :)  Ok??  DONE :)

  • Tidur...siapa yang tak suka tidur. Semua orang suka. Cuma tidur ini kadang-kadang dipandang remeh oleh sesetengah pihak. So... jadilah mengantuk selama berpuasa. Bukan disebabkan tak makan dan minum seharian, tetapi kerana tidak mempunyai tidur yang cukup. Tambahan dikatakan kena bangun sahur dan menatap cerita di astro sehingga habis 2 movies, memang tak cukup tidurlah jadinya. Maka, tidurlah secukupnya ya.. Ok??  DONE :)

  • Kalaupun tidur malamnya masih tidak mencukupi, luangkan waktu 20-30 minit untuk berehat di siang hari. Tidur siang yang singkat tapi berkualiti akan sangat membantu memulihkan energi kita....  Ok??  DONE :) :)


Jadi demikianlah..tips-tips ringan yang boleh saya kongsikan buat pembaca semua.
Selamat berpuasa ya. 


Ok??  DONE :)

Muka tak sabar nak RAYA :) hehe..


4 Komen-komen:

Suza berkata...[Reply to comment]

Wah info yg bagus ! Boleh di Cuba nie

Zulaiqha Zulkifli berkata...[Reply to comment]

@SuzaInsya-Allah. Selamat mencuba :)

Gprime berkata...[Reply to comment]

hai, salam perkenalan.. saya hafiz entech DEMI...hahaha pandai ko berblogging ea..

Zulaiqha Zulkifli berkata...[Reply to comment]

hehe....mana ada pandai.. sikit-sikit jer :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Celoteh Sayang..