Luangkan sedikit masa bersama....

Luangkan sedikit masa bersama....

Isnin, 18 Julai 2011

Bulan Syaaban Bulan Penuh Berkat

AKTIVITI hari ini… Apa ya saya lakukan hari ini?
Bangun pagi terus terjah Muka BUKU..
Hehe……biasalah, nak elakkan daripada terus tidur. FB jadi penarik utama untuk hilangkan mengantuk.

Semalam seperti kita semua sedia maklum, tarikh 15 Sya'ban jatuh pada tanggal 17 Julai 2011..hari INI…=) Rasa pejam dan celik mata ini,terasa kejap sangat masa berlalu. Tengok-tengok dah nak masuk Ramadhan.Dah nak puasa.



Jadi malam Sabtu merupakan malam Nisfu Sya'ban …Malam Minggu bermula terbenamnya matahari
Rasulullah bersabda, Barang siapa yang mengingatkan sesama kita tentang kedatangan bulan ini. Maka api neraka haram baginya…Maka ambillah peluang untuk saling mengingatkan antara kita ya sebab tiada yang UTAMA selain saling berpesan-pesan kea rah kebaikan.

Terdapat dalam blog Ustaz Rahim :

Hadis yang boleh dipegang dalam Nisfu Syaaban ialah:

“Allah melihat kepada hamba-hamba-Nya pada malam Nisfu Syaaban, maka Dia ampuni semua hamba-hamba-Nya kecuali musyrik (orang yang syirik) dan yang bermusuh (orang benci membenci).”
[Riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan lain-lain].

Sebenarnya nak menunjukkan betapa bulan Syaaban ini sangat penting pada manusia.
Terdapat dalam hadith Rasulullah SAW bersabda :”Keutamaan bulan Syaaban di atas semua bulan itu, seperti keutamaan aku di atas semua Nabi dan keutamaan bulan Ramadhan itu di atas semua bulan ibarat keutamaan Allah SWT di atas semua hamba-Nya.” 


Bulan Syaaban adalah bulan Rasulullah dan bagi kita umatnya berbagai ganjaran yang disediakan untuk setiap amalan bagi persediaan menghadapi bulan Ramadhan.

Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik :

“Sesungguhnya Allah SWT telah menciptakan laut dari sinar di bawah Arasy, lalu menciptakan satu Malaikat yang mempunyai dua sayap, satu sayapnya di timur dan sayapnya yang lain di barat, sedang kepalanya di bawah Arasy dan kedua kakinya di bawah lapis bumi ke tujuh. Apabila seseorang hambanya membaca selawat untukku di bulan Syaaban maka Allah SWT menyuruh Malaikat itu, supaya menyelam di air “Hidup”. Malaikat itupun menyelam, kemudian keluar dari dalam air serta mengibas-ngibaskan kedua sayapnya, sehingga bertitisanlah air dari bulu-bulu yang sangat banyak sekali. Maka Allah SWT menciptakan dari tiap-tiap titis air itu, satu Malaikat yang memohonkan ampunan bagi orang yang membaca selawat, sampai hari Kiamat.”

Masa bulan Syaaban ini adalah masa paling orang kata MUJARAB lah bagi kita untuk berpuasa. Kalau sesiapa yang tak berganti lagi puasa tu, cepat-cepatlah setelkan ye.

Diriwayatkan, bahawa Nabi saw bersabda : “Barangsiapa berpuasa TIGA HARI dari permulaan Syaaban dan TIGA HARI di pertengahan Syaaban dan tiga hari di akhir Syaaban, maka Allah SWT mencatat untuknya, pahala seperti pahala 70 Nabi, dan seperti orang-orang yang beribadah kepada Allah SWT selama 70 tahun dan apabila dia mati di tahun itu maka dia seperti orang yang mati syahid.”

Banyakkan pahala yang kita boleh dapat…So, apalagi, gunakanlah peluang yang Allah SWT bagi ini untuk kita gunakan sebaiknya yer…

Nabi saw bersabda : “Barangsiapa yang mengagungkan bulan Syaaban, bertaqwa kepada Allah dan berbuat ketaatan kepada-Nya serta menahan diri dari segala perbuatan maksiat, maka Allah swt mengampuni semua dosanya dan menyelamatkannya di dalam satu tahun itu dari segala macam bencana dan dari macam-macam penyakit.”

Sama-sama kita mengamalkan kerana kita kena yakin dan percaya pada JANJI ALLAH..

Petikan dari buku Duratun Nasihin tulisan Usman AlKhaibawi.

4 Komen-komen:

eddy syrol berkata...[Reply to comment]

bulan sya'ban buat kita rasa semakin dengan kesyahduan bulan ramadhan.. (~_~) sy tak sabar...

jom terjah


FB:WAJAH BARU

Detective 'Alimin (Al-Mujahidin) berkata...[Reply to comment]
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Detective 'Alimin (Al-Mujahidin) berkata...[Reply to comment]

alhamdulillah.. bgs2.. jom baca ini.. baca dgn pemikiran yg terbuka yer.. =)
http://permatakebenaran.blogspot.com/2011/07/bidaah-syaaban.html

Tanpa Nama berkata...[Reply to comment]

salam ramadhan,cik zulaiqha..sentiasala bersahur..baik utk kesihatan awak. sama2 kita berdoa agar diberi kekuatan oleh Allah S.W.T. utk melakukan ibadah semaksima mungkin di bulan yg mulia ini.^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Celoteh Sayang..